Acasă Noutati din Psihologie Banii aduc fericirea? O întrebare care preocupă inclusiv psihologii

Banii aduc fericirea? O întrebare care preocupă inclusiv psihologii

0

Una din cele mai vechi vorbe este „banii nu aduc fericirea”. Aceasta îndeamnă să ne stabilim alte obiective pentru a ne asigura satisfacția în viață. Cu toate acestea, fiecare dintre noi știe că există un sâmbure de neadevăr în această expresie, pentru că, într-o măsură sau alta, avem nevoie de bani pentru a fi fericiți. Mai mulți cercetători din domeniul psihologiei au studiat acesta aspect, așa că citește în continuare acest articol pentru a afla răspunsurile lor!

Banii aduc fericirea, dar nu întotdeauna

Fără dubii, există o asociere între venit și satisfacția față de viață (așa cum numesc psihologii „fericirea” în cadrul cercetărilor). Totuși, ea este semnificativă doar în anumite cazuri și contexte, astfel că a apărut nevoia de a explica această asociere. Cele mai multe indicii au arătat că la mijloc au un rol important percepțiile psihologice asupra banilor, în mai mare măsură decât venitul în sine.

Cu alte cuvinte, nu contează cât de mulți bani câștigi, ci mai degrabă ce înseamnă acest lucru pentru tine.

Un anumit studiu a demonstrat că a avea bani nu duce în mod direct la fericire. Efectul este mai degrabă indirect, pentru că intervin alți factori. Pentru ca un venit ridicat să te facă fericit, ar trebui să percepi că situația ta financiară este una bună. De asemenea, să simți că deții control asupra vieții tale, datorită banilor. Abia în acest context banii ar putea să îți garanteze fericirea. Ce ne spune acest rezultat? Că totul depinde de percepția noastră!

O explicație concretă

  • Pentru persoana X, un salariu de 5000 de lei ar putea însemna mană cerească. De ce? Pentru că el percepe că îi ajung acești bani pentru a avea o situație financiară bună și pentru a avea control asupra vieții lui.
  • Pe de altă parte, persoana Y, cu același salariu, ar putea considera că acesta este sub ceea ce ar dori el. Astfel, nu percepe situația lui financiară ca fiind una satisfăcătoare, nici că are un control asupra acesteia, prin urmare este nefericit. Aceasta este dovada că nu banii în sine, ci percepția asupra lor, poate conduce sau nu la fericire.
Dacă banii ne aduc sau nu fericirea depinde doar de percepția noastră.

Nu ne putem abține să nu ne comparăm banii proprii cu banii altora

            O altă ipoteză studiată pe această temă ne spune că oamenii au tendința de a se compara, conștient sau nu, unii cu alții. Bineînțeles că subiectul banilor și al veniturilor nu face excepție. Conform acestei teorii demonstrate, nu este suficient să câștigi o anumită sumă de bani pentru a fi fericit. Fericirea provine din faptul că te compari cu alte persoane și ești mulțumit de ceea ce observi prin această comparație. Oamenilor le pasă foarte mult dacă există multe sau puține persoane plătite mai bine decât ei, iar acest lucru le influențează fericirea.

De câte ori nu ai auzit pe cineva, ori ai fost chiar tu acea persoană care a aflat cât câștigă altă persoană și te-ai simțit imediat mai nefericit?

De obicei, ne comparăm banii cu mai multe tipuri de persoane:

  • Alte persoane din domeniul nostru, cu aceeași vârstă și nivel de calificare;
  • Vecini;
  • Prieteni;
  • Colegi de școală sau facultate.

Conform acestei ipoteze, fericirea noastră crește de fiecare dată când identificăm o persoană care câștigă puțin decât noi. Efectul este și invers: fericirea noastră scade atunci când aflăm că alte persoane au un venit mai mare decât al nostru. Acest efect apare la toate categoriile de venituri, astfel că indiferent cât de mult vei câștiga la un moment dat, sunt șanse mari că tu tot vei căuta un termen de comparație, astfel că fericirea ta va fi afectată de acest lucru.

Banii aduc fericirea, dacă sunt cheltuiți corect

            Poate că această frază te duce cu gândul la faptul că pentru a fi fericit, trebuie să cheltui banii în mod înțelept, prioritizând nevoile de bază și realizând un buget de cheltuieli pentru alte dorințe. Surprinzător, când au studiat acest aspect, psihologii nu la asta s-au referit. Un studiu publicat în 2016 a arătat că a avea mai mulți bani duce în mod direct la o fericire mai mare în viață numai atunci când sunt cheltuiți cum trebuie, adică în conformitate cu propria personalitate și caracteristicile psihologice, pentru lucruri care îi fac fericiți.

            Astfel, fericirea oamenilor cu mai mulți bani se datorează faptului că ei îi folosesc pentru a investi în lucruri care li se potrivesc, iar acest lucru le crește satisfacția în viață, și nu faptul în sine că au mai mulți bani. O persoană cu un venit ridicat, dar care nu cheltuie banii pe ceea ce l-ar face fericit, nu este o persoană mai satisfăcută.

Să utilizăm concluziile studiului cu precauție!

            O concluzie eronată ar fi că, pentru a fi fericiți, trebuie să cheltuim bani doar pe ceea ce ne dorim, ignorând alte priorități. În realitate, studiul nu contrazice principiile financiare de bază, pe care le cunoaștem cu toții: să prioritizăm cheltuielile de bază, utilizând apoi ceea ce rămâne pentru dorințe și economii. De asemenea, rezultatul studiului nu ne spune că trebuie să ne facem cele mai mari pofte pentru a fi fericiți – uneori și un mic lucru pe care ni-l cumpărăm pentru a ne simți bine poate fi suficient pentru a ne crește satisfacția în viață.

Cum putem folosi banii ca să ne facă mai fericiți decât suntem?

1.      Cumpără experiențe, nu lucruri

Cu toate că a-ți cumpăra lucruri frumoase îți poate crește satisfacția în viață, se pare că banii pot fi investiți încât fericirea ta să fie una și mai mare. Psihologii au întreprins o serie de studii prin care au arătat că banii ne fac fericiți în mai mare măsură atunci când îi folosim pentru a cumpăra experiențe, decât pentru a cumpăra bunuri materiale.

De exemplu, banii cheltuiți pentru o ieșire în oraș cu prietenii îți vor crește satisfacția față de viață mai mult decât dacă ți-ai cumpăra o haină nouă, pentru că în urma ieșirii în oraș vei rămâne și cu amintiri plăcute. 

2.      Valorifică timpul la fel de mult ca produsele cumpărate

Un efect interesant descoperit de psihologi se numește Efectul IKEA. Conform acestuia, oamenii care au montat mobilă de la IKEA, au făcut origami sau au construit un set LEGO erau dispuși să plătească mai mult pentru obiectul finit decât persoanele cărora li s-a prezentat produsul gata asamblat de către un expert. Se pare că oamenii sunt dispuși să plătească mai mult pentru anumite produse care le garantează și o experiență plăcută, și astfel le crește fericirea.

3.      Folosește banii pentru a-i face și pe alții fericiți

A fi generoși cu alții are efecte pozitive și asupra noastră – s-a demonstrat că persoanele care folosesc banii pentru a cumpăra ceva altei persoane se simt mai fericiți în acel moment decât persoanele care și-au cumpărat sieși ceva, indiferent dacă erau persoane cu un venit scăzut sau ridicat. Acest efect a fost identificat inclusiv la copiii cu vârsta în jur de 2 ani, care sunt mult mai fericiți când dăruiesc ceva altora, decât atunci când obțin ceva pentru ei înșiși.

Prin urmare, banii aduc fericirea, dar tot de noi depinde cum ne creem această fericire. Abonează-te utilizând formularul de mai jos pentru a afla mai multe lucruri despre aceasta, ori pentru a fi la curent cu cele mai noi informații din domeniul psihologiei!

Bibliografie

Boyce, C. J., Brown, G. D., & Moore, S. C. (2010). Money and happiness: Rank of income, not income, affects life satisfaction. Psychological science21(4), 471-475.

Gardner, J., & Oswald, A. (2001). Does money buy happiness? A longitudinal study using data on windfalls. Manuscript submitted for publication.

Johnson, W., & Krueger, R. F. (2006). How money buys happiness: genetic and environmental processes linking finances and life satisfaction. Journal of personality and social psychology, 90(4), 680.

Matz, S. C., Gladstone, J. J., & Stillwell, D. (2016). Money buys happiness when spending fits our personality. Psychological science27(5), 715-725.

Mogilner, C., & Norton, M. I. (2016). Time, money, and happiness. Current Opinion in Psychology, 10, 12-16.

Norton, M. I., Mochon, D., & Ariely, D. (2012). The IKEA effect: When labor leads to love. Journal of consumer psychology, 22(3), 453-460.

Acest website foloseşte cookie-uri pentru o experienţă mult mai bună de navigare. Pentru continuarea navigării, vă rugam sa va exprimaţi acordul pentru folosirea acestora. View more
Accepta
Exit mobile version