Un studiu publicat de asociația Salvați Copiii România arată că 21% dintre părinți și-au exprimat acordul față de pedeapsa corporală/bătaie ca modalitate de sancționare a comportamentelor indezirabile ale copiilor. Același studiu arată că, atunci când sunt pedepsiți, copiii experimentează stări de tristețe, vinovăție, nefericire. 6% dintre copii afirmă că se simt lipsiți de apărare, iar 3% trec printr-o senzație de abandon. În ceea ce privește exprimarea acestor sentimente, 43% dintre copii suferă în tăcere, 36% plâng sau comunică cu o persoană de încredere, în timp ce 8% își închipuie o răzbunare atunci când trec printr-o pedeapsă.
Frica de pedeapsă se exprimă în mod diferit în cazul copiilor, iar studiul Salvați România indică faptul că doar 0,1% dintre părinți afirmă că unul dintre copii a fugit de acasă sau a ales să stea pe stradă de teama bătăilor, însă unul din zece copii spune că în unele ocazii a preferat să nu meargă acasă pentru a evita pedeapsa.
Violența și abuzurile asupra copiilor au atât efecte pe termen scurt, cât și efecte de lungă durată ce afectează dezvoltarea comportamentală și cognitivă, iar pentru a depăși astfel de traume este nevoie, deseori, de terapie asistată.
Efectele violenței asupra dezvoltării psihologice a copilului
Efectele violenței asupra creierului și a comportamentului copilului reprezintă un subiect de interes pentru cercetători, motiv pentru care s-au efectuat numeroase studii pe această temă. Unul dintre aceste studii arată că expunerea la abuz și violență în primii 5 ani de viață poată să aibă efecte majore pe termen lung asupra dezvoltării creierului, deoarece aceasta este o perioadă foarte sensibilă în care interacțiunile cu celelalte persoane devin o bază pentru viitor, fiind un mediu vital de învățare. Experiențele pozitive, cât și cele negative afectează atât dezvoltarea socio-emoțională și cognitivă a copilului, cât și dezvoltarea structurilor cerebrale asociate
Lipsa de siguranță și de securitate conduce la dezvoltarea tulburărilor de comportament, explică cercetătorii, precum și la scăderea dorinței de a explora mediul înconjurător și afectarea abilităților cognitive asociate cu performanțele școlare. De asemenea, copiii care sunt expuși timpuriu la violență vor avea dificultăți în gestionarea stresului pe tot parcursul vieții, fiind incapabili să își regleze și modeleze emoțiile. Abilitățile de reglare a emoțiilor sunt necesare copilului pentru învățare și pentru a se concentra, caracteristici care sunt foarte importante în procesul de învățare și educare.
Cel mai des întâlnite consecințe ale expunerii copilului la violență sunt:
- Probleme comportamentale, psihologice și fizice
- Eșec academic
- Consum de alcool și substanțe care dau dependență
- Delicvență
- Criminalitatea adultului
Rolul terapiei în tratarea efectelor expunerii la violență
Cele mai comune simptome ale expunerii copiilor la violență includ dificultăți de atenție și alte procese cognitive, tulburări emoționale, tulburări de comportament, incapacitatea de a relaționa normal. Din perspectiva tratării acestor simptome este necesară intervenția specialistului, în colaborare cu părinții, dar și cu îngrijitorii sau profesorii, în așa fel încât să se acționeze pe cât mai multe laturi pentru o evoluție vizibilă a cazului.
Așa cum aminteam anterior, efectele expunerii la violență pot depăși perioada de expunere în sine, fiind evidente chiar și la vârste adulte, după mulți ani de la eveniment în sine. Cercetările în domeniu arată că adulții care au fost victime ale agresiunilor în copilărie au terminat semnificativ mai puțini ani de școală și au raportat mai multe episoade de absenteism în timpul școlii, comparativ cu colegii lor. De asemenea, aceștia manifestă deseori un risc mai mare de a comite infracțiuni sau chiar de a dezvolta un comportament criminal.
Totuși, aceste efecte negative nu trebuie să apară în mod obligatoriu, mai ales dacă se apelează din timp la un specialist. Au fost identificați o serie de factori de protecție care pot să diminueze efectele dăunătoare ale evenimentelor negative din timpul copilăriei, cum ar fi această expunere la violență. Cele mai importante lucruri pentru a preveni dezvoltarea de tulburări comportamentele și cognitive este prezența adulților în viața copiilor, motivarea pentru performanță școlară și planuri educaționale bine puse la punct, precum și terapie pentru dezvoltare emoțională normală și rezolvarea traumelor.
Dacă recunoști aceste simptome și la copilul tău sau dacă ai fost expus în trecut la violență intrafamilială, acum e timpul să acționezi și să îți reglezi emoțiile! Abonează-te la newsletter-ul nostru și vei fi la curent cu cele mai de actualitate subiecte care ne afectează la nivel psihologic și, de asemenea, vei găsi răspunsuri la întrebări care te frământă.
Surse bibliografice
National Institute of Justice, „Children Exposed to Violence,” September 21, 2016, nij.ojp.gov:
https://nij.ojp.gov/topics/articles/children-exposed-violence.
Perry, B. D. (2001). “The neurodevelopmental impact of violence in childhood,” in Textbook of Child and Adolescent Forensic Psychiatry, eds D. Schetky and E. P. Benedek (Washington, DC: American Psychiatric Press, Inc.), 221–238.
Perry, B. D. (2002). Childhood experience and the expression of genetic potential: what childhood neglect tells us about nature and nurture. Brain Mind 3, 79–100. doi: 10.1023/A:1016557824657.
Fox, S. E., Levitt, P., and Nelson, C. A. III. (2010). How the timing and quality of early experiences influence the development of brain architecture. Child Dev. 81, 28–40. doi: 10.1111/j.1467-8624.2009.01380.x.
Schore, A. N. (2001). The effects of early relational trauma on right brain development, affect regulation, and infant mental health. Infant Ment. Health J. 22, 201–269. doi: 10.1002/1097-0355(200101/04)22:1<201::aid-imhj8>3.0.co;2-9.
Salvați Copiii, Studiu privind incidența violenței asupra copiilor, 2021.
BUKA, STEPHEN L.; STICHIK, THERESA L.; BIRDTHISTLE, ISOLDE; and EARLS, FELTON J. 2001. „Youth Exposure to Violence: Prevalence, Risks, and Consequences.” American Journal of Ortho-psychiatry 71 (3):298–310.
Read more: Children’s Exposure to Violence – Community Violence, Domestic Violence – GENERAL EFFECTS – School, Exposed, Social, and Academic – StateUniversity.com https://education.stateuniversity.com/pages/2531/Violence-Children-s-Exposure.html#ixzz7TS14Hi86.